جایگاه علمی و حقوقی وکیل و خدمات الکترونیک قضایی در سند تحول قضایی

ارائه نظر و ایده ، در خصوص خدمات الکترونیک قضایی

جایگاه علمی و حقوقی وکیل و خدمات الکترونیک قضایی در سند تحول قضایی

ارائه نظر و ایده ، در خصوص خدمات الکترونیک قضایی

دستورالعمل ابلاغی معاون محترم اول قوه قضائیه غلامحسین محسنی اژیه

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ تاریخ


پیرو بخشنامه ۹۰۰۰.۲.۴۰۶۳.۱۰۰۰- ۱۲.۱۲.۹۸ با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و لحاظ قوانین و مقررات و نظر ریاست محترم قوه قضائیه بویژه تاکیدات ایشان در جلسه ویدئو کنفرانس ۹۹.۰۱.۲۰ و به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از ویروس کرونا، لازم است کلیه واحد‌های ستادی، قضایی و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه به شرح زیر اقدام نمایند.


۱. معاونت‌ها، واحد‌های قضایی مرکز و دادگستری‌های کل، موارد قابل دورکاری و چگونگی انجام آن را با حضور دو سوم نیروها، پیش بینی و اقدام نمایند.


٢. در مواردی که امکان دورکاری وجود دارد با نظارت مسئول ذیربط، برنامه ریزی به نحوی باشد که حضور افراد در محل کار در زمان واحد کمتر باشد.


۳. رسیدگی به پرونده‌های امنیتی، مفاسد اقتصادی، پرونده جرائم خاص و خشن، پرونده‌های مرتبط با مسائل کرونا و پرونده‌هایی که شاکی خصوصی اصرار بر رسیدگی دارند، با رعایت ضوابط بهداشتی، در اولویت قرار گیرند.


۴. استفاده حداکثری و بموقع از ابزار الکترونیک در تمام مراحل اداری رسیدگی به پرونده‌ها توسعه و ارتقاء یابد. در این رابطه استفاده از سامانه‌های پرداخت الکترونیک و ارتباط تصویری امن داخلی نیز فراهم گردد.


۵. از ظرفیت‌های موجود در ماده ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری، موضوع سامانه‌های ویدئو کنفرانس و سایر سامانه‌های ارتباطات الکترونیکی در مراحل رسیدگی به منظور تحقیق از اصحاب دعوی، اخذ شهادت از شهود و یا اخذ نظرات کارشناسی، حتی المقدور استفاده شود، مرکز آمار و فناوری اطلاعات می‌تواند از طریق دفاتر خدمات قضایی برای راه اندازی سامانه‌های مزبور استفاده کند.


۶. ارجاع دستورات و استعلامات از سوی مراجع قضایی و ارسال شکوائیه ها، گزارش‌ها و اعلام نتایج اقدامات انجام شده از سوی مراجع مرتبط با قوه قضاییه، از قبیل ضابطان، وکلاء کارشناسان رسمی، مشاوران و هیأت‌های منصفه حتی الامکان به صورت الکترونیکی انجام شده و استفاده از خدمات خودکاربری در خصوص اوراق قضایی از قبیل ارسال لوایح و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری گسترش یابد.


۷. رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای احکام با موضوعات غیر ضروری مانند تخلیه به زمان پس از شرایط اضطراری موکول شود.


۸. با استقرار پیشخوان در مبادی ورودی مراجع قضایی به صورت متمرکز و بهره گیری از ظرفیت نیرو‌های زبده و توانمند برای ارشاد ارباب رجوع و ارزیابی خواسته‌های مراجعین ترتیبی اتخاذ گردد تا از تردد و حضور غیرضروری در داخل ساختمان‌های دادگستری ممانعت به عمل آید.


۹. از کلیه ظرفیت‌های قانونی در جهت کاهش رفت و آمد به مراجع قضایی بهره گیری شود تا حتی المقدور جلسات دادگاه با حضور حداقلی مراجعین برگزار گردد.


۱۰. در مواردی که الزام به حضور شخص در مراحل رسیدگی وجود دارد، برای جلوگیری از ایجاد تجمع یا منتظر ماندن طرفین پرونده‌های اوقات دادرسی در شعب با توجه به فاصله گذاری مناسب تعیین و ابلاغ شود.


۱۱. اوقات و مراحل رسیدگی از طریق پیامک به ارباب رجوع اطلاع رسانی شود و موارد غیرضروری بودن حضور در پیامک‌ها مورد تأکید قرار گیرد.


۱۲. در صورت لزوم، در ارسال احضاریه برای متهمان به همراه داشتن کفیل یا وثیقه مناسب یادآوری گردد.


۱۳. در موارد ضرورت، به منظور کاهش رفت و آمد همکاران قضایی، سازو کار مناسب با رعایت جوانب حفاظتی برای ارسال و اعاده پرونده‌های قضایی جهت بررسی و تعیین تکلیف به منازل قضات تهیه و اجرا گردد. همچنین، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ظرف مدت دو هفته در حدود امکانات دسترسی به سامانه‌های اداری، مالی و قضایی را حسب مورد برای کارکنان اداری و قضایی فراهم نماید.


۱۴. استفاده حداکثری از نهاد‌های ارفاقی، از قبیل تعویق صدور حکم، حکم به معافیت از کیفری تعلیق تعقیب، تعلیق اجرای مجازات و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود، مانند تعیین مجازات‌های درجه ۷ و ۸ مندرج در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی و مجازات‌های جایگزین حبس مورد توجه قضات صادر کننده حکم قرار گیرد.


۱۵. سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات بستر لازم را برای ارتباط صوتی-تصویری جهت انجام امور قضایی بین زندان‌ها و مراجع قضایی فراهم نماید.


۱۶. در موارد ضروری، حضور قضات دادسرا و دادگا‌ها در زندان‌ها جهت انجام تحقیق و رسیدگی، با هماهنگی دادستان و رییس حوزه قضایی، بلامانع است و مسئولان زندان‌ها نسبت به تمهید و تعبیه فضای فیزیکی مناسب با رعایت ضوابط بهداشتی اقدامات لازم را معمول دارند.


۱۷. اعزام متهم و زندانی در صورت ضرورت صرفا با تشخیص و دستور مقام قضایی با رعایت ضوابط بهداشتی در خصوص اعزام زندانیان انجام خواهد شد.


۱۸. از تمام ظرفیت شورا‌های حل اختلاف و مقررات میانجیگری برای صلح و سازش بین اصحاب دعوی استفاده شود.


۱۹. با توجه به زیرساخت‌ها و تمهیدات موجود، تمام مکاتبات سازمانی قوه قضاییه، با سازمان‌های تابعه مانند سازمان‌های زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، ثبت اسناد و املاک و پزشکی قانونی به صورت الکترونیکی انجام شود و از ارسال غیر الکترونیکی، پستی و یا بوسیله پیک خودداری گردد.


۲۰. با توجه به زیرساخت‌های موجود، کلیه اقدامات مربوط به فرآیند کارشناسی، اخذ حق الزحمه کارشناسی و همچنین امور مربوط به وکالت از طریق سیستم خودکاربری و با مکاتبات الکترونیکی با مراجع قضایی انجام پذیرد.


۲۱- معاونت منابع انسانی قوه قضاییه با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات نسبت به راه اندازی سامانه آموزش الکترونیک جهت اجرای دوره‌های آموزشی بدو و ضمن خدمت کارکنان و قضات و برگزاری آزمون‌ها اقدام لازم را به عمل آورد. همچنین، اقدامات مدیریتی مانند اعزام هیأت‌ها به استان‌ها به صورت غیرحضوری انجام گردد.


۲۲. مرکز آمار و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاعات مربوط به افراد قطعی مبتلا به کرونا را دریافت کرده و از طریق سامانه‌های مربوط به صورت برخط در اختیار مراجع قضایی قرار دهد. چنانچه یکی از اصحاب دعوی مبتلا به ویروس کووید ۱۹ باشد، تعویق رسیدگی با ذکر علت به سایر اصحاب دعوی اعلام شود.


معاون اول قوه قضائیه 

غلامحسین محسنی اژیه

دادرسی الکترونیک - مطلب از دکترتوسلی

باسلام و عرض  خسته نباشید  خدمت دوستان


  به لطف خداوند متعال، بالاخره زحمات خداپسندانه مدیرت کانون دفاترالکترونیک قضایی به ثمر نشست و جایگاه مهم و توانمندی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ،به عنوان یک ضرورت بستر ساز و انکار ناپذیر برای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ، در راستای اجرای اسناد بالا دستی حاکمیت وکمک کار قوه قضاییه ،اثبات و به رسمیت شناخته شد.

 واقعیت آن است که دفاتر خدمات قضایی یکی ازحلقه های مهم و ضروری  زنجیره ی اتصال مردم با دستگاه عدالت است که می تواند  زمینه را برای یک دادخواهی مورد قبول و با حفظ «کرامت انسانی »و دسترسی هر چه آسانتر  مردم به  دستگاه قضا را فراهم نمایند.اکنون که  توانمندی دفاتر برای قبول مسولیت وایفای نقش خطیر« باب القضا» بودن آن به اثبات رسیده و فرصت  مناسب برای واگذاری بخش دیگری از دادرسی  به دفاتر خدمات الکترونیک فراهم گردیده است، امیدوارم در سایه مدیریت حکیمانه ریاست مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه و مدیرعامل محترم کانون دفاتر اکترونیک قضایی، همکاران محترم و فرهیخته شهرستان تهران ( اجرای طرح دادرسی الکترونیک بصورت پایلوت) بتوانند به نحو شایسته، ابزار،تجهیزات،نیروی انسانی ماهر و دیگر ملزومات مورد نیاز اجرای طرح و مورد نظر قوه قضاییه ( ایجاد دادرسی الکترونیک )را با شایستگی هرچه تمامتر فراهم نمایند تا شاهد بهره مندی هر چه بیشتر آثار با برکت و تلاش ماندگار مدیرعامل محترم کانون جناب آقای روحانی ، باشیم . 


باتشکر و احترام 

دکتر قاسمعلی توسلی

بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک قضایی بر رضایتمندی شهروندان

بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک قضایی بر رضایتمندی شهروندان 

نشریه پژوهش های مدیریت عمومی » 1393  شماره24
چکیده:
در موفقیت سازمان های خدماتی، «کیفیت خدمات» به عنوان یک اهرم راهبردی، نقش ویژه ای دارد و افزایش توانایی سازمان جهت ارائه خدمات به صورتی کارآمد را برای مراجعه کنندگان به دنبال دارد. از طرفی با پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، سازمان ها خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند. از جمله این سازمان ها، قوه قضاییه می باشد که با اجرای طرح خدمات الکترونیک قضایی، تغییرات مهمی را در شروع دعاوی در دادگستری ها به وجود آورده است. این پژوهش در صدد است تا با توجه به اهمیت رضایتمندی شهروندان نسبت به خدمات الکترونیکی، به تجزیه و تحلیل تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک قضایی در ایجاد رضایت در شهروندان بپردازد. جامعه آماری پژوهش، شهروندان شهر تهران بوده که از بین این افراد، 400 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است. برای بررسی ابعاد متغیرهای مورد مطالعه از آزمون تی استودنت، جهت سنجش روایی سازه از روش تحلیل عاملی تاییدی و برای آزمون فرضیه های پژوهشی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان می دهد دو متغیر کیفیت خدمات دفاتر و کیفیت خدمات سامانه الکترونیک قضایی به همراه ابعاد آن اثر مثبت و معناداری بر رضایتمندی شهروندان داشته است.


کلیدواژگان: کیفیت خدمات الکترونیک، رضایتمندی شهروندان، دفاتر الکترونیک قضایی، سامانه الکترونیک قضایی

بررسی نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرایند دادرسی عادلانه

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرایند دادرسی عادلانه

  صدیقه مهدی - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حقوق حقوق خصوصی واحد یاسوج دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج یاسوج ایران
  قوام کریمی - استادیار گروه حقوق واحد یاسوج دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج ایران

چکیده مقاله:

هدف از این پژوهش بررسی نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرایند دادرسی عادلانه میباشد روش اجرای این پژوهش توصیفی بوده و نگارنده با استفاده از اسناد و مدارک موجود اقدام به تحلیل و تفسیر موضوع در امور حقوقی ایران پرداخته است در مبحث مساله پژوهش باید اذعان کرد باید گفت دادرسی و رسیدگی به دعاوی و جرایم یکی از ارکان مهم و حاکمیتی در جوامع و شهر های مرسوم است به همین لحاظ ارایه این خدمات به صورت الکترونیکی نیز از اهمیت ویژه ای در شهر الکترونیکی برخوردار ست شهروندان شهر الکتریکی انتظار دارند. خدمات قضایی با سرعت و سهولت و با حداقل نیاز به حضور فیزیکی در اختیارشان قرار گیرد توسعه سیستم مدیریت پرونده قضایی یک طرح ملی است که در راستای تحقق این هدف انجام شده است راه اندازی این سیستم نه تنها موجب افزایش کارایی و بهره وری دادگاه میشود بلکه دسترسی طرفین پرونده قضایی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران میپردازد. در ابتدا به معرفی این سیستم پرداخته میشود پس از آن مراحل توسعه این سیستم در ایران و نیز قابلیت های اصلی سیستم معرفی میشود وضعیت کنونی اجرای ین طرح و نیز دستاوردهای حاصل از آن در بخشهای بعد ارایه خواهد شد نتیجه اینکه برخی عوامل کلیدی موفقیت این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح ها فناوری اطلاعات در کشور معرفی شود پس میان سامانه ی مدیریت پرونده و گسترش روز افزون رایانه به عنوان نماد سازی از یک سو و ارزیابی های اقتصادی دادگستری و کار آمدی آن از سوی دیگر ارتباط وجود دارد.

کلیدواژه‌ها:

کاهش تورم پرونده های قضایی، فرایند دادرسی عادلانه، دفاتر الکترونیک قضایی، خدمات الکترونیکی قضایی، مدیریت پرونده قضایی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-NCCH01-NCCH01_180.html
کد COI مقاله: NCCH01_180

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مهدی, صدیقه و قوام کریمی، ۱۳۹۴، بررسی نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرایند دادرسی عادلانه، کنفرانس ملی چارسوی علوم انسانی، شیراز، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا)، https://www.civilica.com/Paper-NCCH01-NCCH01_180.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (مهدی, صدیقه و قوام کریمی، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (مهدی و کریمی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آخوندی، محمود (۱۳۹۲)، آئین دادرسی کیفری، ج ۴، چاپ بیست ...
  • آشوری محمد (۱۳۹۱)، جایگاه دادسرا و حقوق _ متهم در ...
  • آشوری، محمد (۱۳۸۹)، آئین دادرسی کیفری، ج ۱، چاپ نوزدهم، ...
  • سهرابی، مرجان (۱۳۹۰) تبیین نقش و جایگاه دفاتر اسناد رسمی ...
  • شاهسوند، محمود و خجسته بخت، رض(۱۳۸۸) نقش دولت الکترونیک در ...
  • طیبی، سیما، بررسی نقش شهر الکترونیک بر تحقق اهداف پایداری ... (مقاله ژورنالی)
  • علامه، سیدمحسن، عباسی رستمی، نجیبه دولت الکترونیک و راهکارهای اعتماد ... (مقاله ژورنالی)
  • محسنی، شجاعت(۱۳۸۹) راهبرد های الکترونیک در قوه قضائیه، انتشارات جیبی ...
  • منصورآبادی، عباس، (۱۳۹۲)حق تجدید نظر در فرآیند دادرسی عادلانه اندیشه ...
  • موسوی‌مقدم، محمد (۱۳۹۲)، دادستان مداری، نشریه تخصصی، آموزشی و حقوقی ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۳۱۷۷
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    دعوت به مشارکت در ارتقای جایگاه علمی و حقوقی دفاترالکترونیک قضایی

    با سلام و عرض ارادت خدمت تمام دوستان و همکاران حقوقی 

    هدف از ایجاد این پایگاه ، ایجاد محتوای ارزشمند و انتشار مقالات حقوقی  مدیران دفاتر الکترونیک قضایی و کارشناسان حقوقی دفاتر می باشد .

    همچنین از تمام افراد حقوقدان و قضات محترم دادگستری و وکلای محترم دادگستری و کارشناسان حقوقی ادارات اعم از ادارات دولتی و خصوصی دعوت میگردد که با ارسال نظرات حقوقی و مقالات خود  هر چه بیشتر بر ارزشمندی این پایگاه بیافزایند .

    با تکمیل و پربار شدن مطالب این پایگاه که در جهت رشد و قوام و تکمیل  و رشد نهال نوپای  دفاترالکترونیک قضایی می باشد ، مرجعی خواهد بود جهت استفاده مراجع تصمیم ساز برای رشد و ارتقای سامانه های خدمات الکترونیک قضایی .

    امید است که با مشارکت خود و ارسال مقالات و ایده های خود در شکوفایی و ارایه خدمات هرچه بهتر دفاتر الکترونیک قضایی به مردم و کسب رضایت خلق الله قدمی برداشته باشیم .

    پرواضح است که مقالات و نظرات و ایده ها و مطالب به نام نویسنده منتشر خواهد شد .

    تماس با ما و ارسال  فایل ورد و pdf مطالب ازطریق جیمیل 

    namavari55@gmail.com

    و از طریق دسترسی  فیلد تماس با من در صدرهمین  صفحه پایگاه 

    باتشکر